maj 31, 2022

Interskolan i Viby använder de nya verktyg för att göra matematikundervisningen mer närstående för eleverna. Skolan har haft framgång med att sätta aktiehandel på schemat. I detta inlägg har vi pratat med Thomas Linder-Madsen, som är matematiklärare på Interskolan

Interskolan i Viby pratar eleverna i årskurs 7 om avkastning, courtage och riskprofil med samma självklarhet som de pratar om plus- och minusuppgifter.

Privatskolan, som annars är mest känd för sin tidiga språkundervisning, har valt att sätta aktiehandel på schemat för eleverna i årskurs 7-9.

Det görs dock inte för att skolan har en särskild ambition att utbilda nästa Warren Buffett. Arbetet med aktier handlar om att göra matematikundervisningen mer relevant för eleverna, berättar Thomas Linder-Madsen.

Matematik är ett hjälpämne för naturvetenskaperna. Det betyder att när vi har biologi, kemi och fysik, integrerar vi matematiken, vilket bidrar till att tydliggöra matematikkens relevans. Men när vi har matematik kan ämnet ofta stå lite ensamt och framstå som något som inte existerar i verkligheten.

Thomas Linder Madsen

Vi är hela tiden på jakt efter sätt att föra in verkligheten i matematikundervisningen, och det var i den här kontexten som Thomas Linder-Madsen stötte på aktiemarknaden och Aktiedysten.dk, där man gratis kan tävla om vem som är bäst på aktiehandel.

– Det började egentligen med att eleverna skulle göra en uppgift där de blev ombedda att räkna på hur de skulle spara pengar för att leva det liv de vill ha om 10-15 år. Normalt skulle man spara i banken, men med de negativa räntorna kom vi att prata om att det även finns andra sätt att spara på – bland annat genom att köpa och sälja aktier.

– Vi har lagt mycket tid på att prata om olika typer av investeringar – om hållbarhet och etik. Och jag har elever som plötsligt lägger 10-15 timmar i veckan på att arbeta med matematik, eftersom ämnet plötsligt får en mening för dem. Jag har också elever som kommer och berättar att de plötsligt kan prata om ekonomi med sina föräldrar vid middagsbordet, eftersom de plötsligt förstår vad det handlar om, säger Thomas Linder-Madsen.