På Sankt Annæ Gymnasium i Valby har investering fått en framträdande plats på schemat. Här har två åttondeklasser kastat sig över de finansiella marknaderna i lärtävlingen Skolornas Aktiekamp, där de ska få 1 miljon fiktiva kronor att växa. 200 skolklasser deltar, och de som presterar bäst och mest förnuftigt vinner 10 000 kr till klasskassan. I samband med tävlingen har cirka 90 klasser fått besök av en rådgivare från Sydbanken som har förberett dem för att möta marknaden.
Det har verkligen väckt elevernas inre aktiehaj, berättar deras lärare Betina Bak Hansen.
– De är helt uppslukade av det, och de är engagerade på ett helt annat sätt än de brukar vara. Det har faktiskt gått så långt att det påverkar andra lektioner, eftersom de sitter och kollar aktiekurser hela tiden. Det har fått mina kollegor att prata om det på lärarrummet, skrattar hon.
Hon påpekar dock att det har gett eleverna viktig lärdom.
– Vi har gått igenom allt från riskfaktorer till investeringsstrategier, och det har gett dem en praktisk förståelse för vad det innebär att investera, och hur man kan förvalta sina pengar när man ska stå på egna ben. De har blivit mer medvetna om hur oförutsägbar aktiemarknaden kan vara, och det har öppnat deras ögon för att de bör investera med eftertanke – och endast med de pengar de är villiga att riskera. Det kan kanske finnas en tendens att bara berätta om de positiva aspekterna av investering, så det är bra att tävlingen här visar att det också finns risker förknippade med det, säger hon.
Slutligen framhäver hon gemenskapen under tävlingen.
– Det har varit helt fantastiskt. De forskar och hjälper varandra kors och tvärs och ger tips om bra aktier. Några har till och med fått sina föräldrar att engagera sig, så det har satt igång något bra.
Det har varit så fantastiskt att följa de ungas engagemang för att leka och lära sig om ekonomi och investering – och tack till lärare som Betina Bak Hansen, ni är fantastiska! 👏
Om tävlingen
Ny lärtävling i Danmark för årskurs 7-10. – Ekonomisk bildning och ansvar på schemat. Gratis deltagande, interaktiv lärplattform, spelbaserad undervisning, omfattande lektionsplaner med lärarhandledning, gästlärare från finanssektorn på skolan, uppfyller ämnesmål i matematik och samhällskunskap.
Kick-off webbseminarium den 27 februari 2024 och tävlingen pågår från 5 mars till 9 april 2024.