februar 5, 2024

Det kan vara svårt att bedöma riskerna med investeringar eftersom det kräver erfarenhet, kunskap och sunt förnuft.

Många erbjuder råd och vägledning på sociala medier, och som oerfaren investerare kan man lätt ryckas med. Idag är komplexa och riskfyllda investeringar tillgängliga för alla som har en mobiltelefon. Investeringsplattformar marknadsförs intensivt via sportssponsorer, kändisar och riktad reklam på sociala medier. Influencers framställer sig själva som finansexperter. Information om risker saknas ofta eller är bristfällig eller direkt vilseledande – däremot lyfts möjligheterna till stora och snabba vinster fram i detalj. Det kan vara vilseledande marknadsföring och i vissa fall ren bluff.


  • Varför behövs marknadsföring för investeringen?
  • Hur marknadsförs det, vem är avsändaren och vilken plattform används?
  • Är det en trovärdig källa för information om investeringar?

När du möter marknadsföring via sociala medier finns det anledning att vara vaksam, eftersom saklig information ofta saknas, riskerna nedtonas och möjligheterna till avkastning överdrivs. Om investeringar rekommenderas i videor som fokuserar på resor, lyxbilar och dyra klockor, utan konkreta detaljer om investeringstyper och hur investeringarna fungerar, bör varningsklockorna ringa.


  • “Det är så enkelt att alla kan göra det.”
  • “Det kräver ingen kunskap eller erfarenhet.”
  • “Det är lätt att komma igång.”
  • “Du behöver bara kopiera mina investeringar.”
  • “Efter kort tid kunde jag leva på detta.”

Om det verkar för bra för att vara sant – exempelvis på grund av höga avkastningar eller löften om garanterad hög avkastning – är det troligen precis det.


  1. Vem är avsändaren?
    • Vilken utbildning och yrkesbakgrund har de?
    • Har de kompetens att ge råd om komplexa och riskfyllda produkter på finansmarknaden?
  2. Hur tjänar de pengar?
    • Hur marknadsförs investeringen, och via vilka medier?

Ofta är det svårt att identifiera den verkliga avsändaren – det kan exempelvis vara en kryptoplattform.


Influencers som marknadsför investeringar är ofta kopplade till de investeringsplattformar de rekommenderar. Det vill säga, de tjänar pengar på den omsättning du genererar på plattformen, men försöker ändå framstå som oberoende och trovärdiga genom att kalla sig “tradingmentorer”.

Om investeringar marknadsförs via Twitch, TikTok, Discord eller YouTube är det också en stor varningssignal. Även om många etablerade finansinstitutioner använder dessa medier för att dela information, saknar sociala medieplattformar samma tillsyn och krav som traditionella medier. Det är därför viktigt att vara särskilt källkritisk och uppmärksam på potentiell desinformation.


  • Finns det “sign up”-bonusar eller “gratis pengar”? I så fall är det en mycket tydlig riskfaktor.
  • Hur ser plattformens design ut? Påminner den om spel- eller bettingplattformar?
  • Ser det ut som en seriös finansiell verksamhet?
  • Finns det dagliga tävlingar, till exempel högsta avkastning, största omsättning eller flest affärer?
  • Finns det poängtavlor, löpande vinster, fallskärmar med pengar, guldtackor eller raketer som symboliserar vinster? Om design och ljud påminner om gaming och betting bör du vara särskilt kritisk.
  • Erbjuder plattformen produkter med hävstång? (Hävstång innebär användning av lånade pengar för att öka investeringsstorleken.)
  • Informerar plattformen tydligt om hur stora förluster deras kunder gör på investeringarna?

Läs mer här: https://politi.dk/oekonomisk-svindel-paa-nettet/forebyg-oekonomisk-svindel-paa-nettet/undgaa-investeringssvindel

Text av Carsten Holten-Møller, Behandlare vid Center for Ludomani.

Denna artikel är översatt med Deepl