Kurser för gymnasieskolor och ungdomsutbildningar

Utvecklad av lärare och resurspersoner från utbildningssektorn

Engagerande och spelbaserat lärande för eleverna

En scenariedidaktisk ämnestävling

Ekonomisk medvetenhet och ansvar

Balalli Dégas
 - Lärare på Tietgen Handelsskola

"Idén är att piffa upp Ekonomisk Grundkurs. Ge kursen mer nerv och engagera eleverna."

När jag blev ombedd att skapa en spelbaserad modul för ekonomisk grundkurs om aktier och investering var jag tvungen att tänka över det en extra gång. Men många av mina elever är faktiskt redan intresserade av aktiehandel. Därför har jag använt igenkännbara investeringsfall med två unga personer som utgångspunkt för att integrera ämnesmässig och spelbaserad undervisning.

Om upplägget

Upplägget introducerar eleverna till grundläggande begrepp om aktier och investering, innan de i grupper provar på att vara investerare i relaterbara fall. Scenarierna är fiktiva, men sker i realtid med live-uppdaterade kurser. Innan eleverna investerar i Aktiespelet ska de förhålla sig till riskprofil, hållbarhet och socialt ansvar. I gruppernas avslutande presentation av sina resultat bedöms de enligt fem tvärvetenskapliga kriterier, som pekar vidare in mot olika kärnämnesområden.

Klass: Åk 1 på gymnasiet
Ämne: Ekonomisk Grundkurs
Längd: 4 moduler à 90 minuter

Se kort beskrivning av upplägget

Upplägg

Att stärka elevernas ekonomiska förståelse och förmåga att fatta informerade beslut om investering och ekonomi. Simulerad erfarenhet med investering och aktiehandel ska introducera eleverna till ekonomiska begrepp och utveckla deras kompetenser för portföljförvaltning och riskhantering. Uppläggets design ska engagera elevernas lärandeprocess, så att de bygger upp en förståelse för ekonomiska principer och metoder genom praktiska övningar, spelifiering och kritisk reflektion.

Innehåll

Upplägget bygger vidare på kärnämnesområdena inom ekonomi, inklusive marknadsekonomi (med fokus på utbud, efterfrågan och prissättning) och privatekonomi (täcker områden som inkomst, konsumtion, lån och sparande samt budgetering). Upplägget integrerar också kvantitativa och kvalitativa metoder som stödjer ekonomiskt beslutsfattande.

Metod

Spelmekaniken i Aktiespelet skapar undervisningens progression och speglar den ekonomiska verklighet som uppläggen handlar om. Metoden varierar mellan spel, tävling, grupparbete, tester, problemlösning, videokurser, informationssökning och klassrumsundervisning.

Material

Materialet består främst av digitala resurser som kan bygga vidare på det material som används i "Ekonomisk grundkurs", inklusive böcker, video, uppgifter m.m. (från t.ex. Systime eller Trojka/PraksisOnline). Materialet kan med fördel användas som "flipped classroom" där eleverna kontinuerligt handlar sina aktier utanför lektionstid.

Utvärdering

Utvärderingen är både formativ och summativ. Den omfattar "peer feedback" och "självutvärdering" (online-quiz) som en del av den formativa utvärderingen, vilket kan förbättra elevernas metakognitiva färdigheter. Aktiespelet fungerar som ett sätt att mäta elevernas procedurkunskap, vilket är en viktig del av den summativa utvärderingen. Slutligen utvärderar läraren elevernas prestationer och framsteg med stöd av scheman och checklistor för att säkerställa en rättvis och objektiv bedömning.


Vidare ingår "utvärdering av lärande" och "utvärdering för lärande" (assessment for learning) parallellt för att säkerställa att eleverna inte bara förstår de ekonomiska koncepten, utan också kan tillämpa dem i praktiken och förbättra sitt lärande.

Modul 1
Introduktion til investering

Modul 2
Fallstudie och förståelse

Modul 3
Fallstudie och förståelse

Modul 4
Kampen i aktiekampen

Upplägget är utvecklat baserat på efterfrågan på undervisningsmaterial från lärare som redan använder Aktiespelet med sina elever. Har du input till materialet eller behöver hjälp kan du alltid kontakta oss på info@aktiekampen.se.