Undervisning i Investeringar kan hjälpa unga att få en bättre förståelse för hur samhället hänger ihop, och det kan till och med ge dem möjligheten till en bättre ekonomisk grund i framtiden. Vi har frågat Hampus Hagman, som är lärare på CEH, Carlforsskas Ekonomi och Handelsskola i Västerås kommun, om hur han har infört aktiemarknaden i undervisningen och faktiskt lyckats motivera sina elever.
CEH introducerar investeringar i undervisningen.
Mitt namn är Hampus Hagman, och jag arbetar som lärare på CEH, Carlforsskas Ekonomi och Handelsskola i Västerås kommun. CEH är regionen Västerås största utbildning inom ekonomi och handel.
Vår ambition är att skolan ska vara en del av samhället. Därför arbetar de studerande ofta nära företag, butiker, organisationer och universitet – ibland utomlands. Vi planerar, tränar och förbereder oss för de yrken och/eller studier som väntar de studerande i framtiden.
Utmaningen var minskad motivation att delta i undervisningen.
På vår skola upplevde vi att några elever på ekonomilinjen, särskilt pojkar, hade bristande motivation när det gällde skolarbetet. Vi undersökte därför hur vi kunde skapa en mer interaktiv och verklighetsnära lösning som kunde bidra till att öka elevernas motivation.
Det har länge funnits en positiv utveckling i antalet unga som intresserar sig för investeringar, och om man följer med på sociala medier upptäcker man snabbt att många är väldigt engagerade i det. Därför föll lösningen på aktiemarknaden. Här försökte vi närma oss undervisningen på ett annat sätt, genom att införa ett nytt företagsekonomiskt ämne med fokus på just aktiemarknaden i en mer verklighetsnära och relaterbar kontext. Förhoppningen var att vi genom att kombinera dessa element skulle återfå de ungas motivation att ta till sig den undervisning vi presenterade.
Element från verkligheten skapar förståelse.
Att eleverna själva kan påverka sin inlärning, kombinerat med element från verkligheten, kan vara ett mycket effektivt verktyg för att skapa motivation och förståelse för det material man presenterar för dem. Därför har vi både handel med aktier som ett inslag i undervisningen, men också i ett större perspektiv i exempelvis samhällskunskap.
Eleverna är kopplade till verkligheten på ett annat sätt än tidigare, vilket vi också har upplevt i matematik och naturvetenskap. Här har vi nämligen också använt aktiemarknaden i undervisningen, där de använder kunskap som nyckeltalshandel och tillämpar det på verkligheten så att kursen faktiskt känns relevant för dem.
Lär de sig om Kina ska de köpa och sälja aktier som påverkas av kinesiska företag. Detta har verkligen gett eleverna en förståelse för globalisering och hur en händelse i Kina kan påverka eleverna själva i Sverige. Detta har lett till en enormt positiv effekt, särskilt bland pojkarna, som lär sig mer i skolan. De anstränger sig mer och visar en mer positiv inställning till skolan. Några elever har slutat med förlust och andra har gjort vinster, men alla har vunnit lärdomar.
5 bra råd från Hampus för att integrera aktiemarknaden i din undervisning.
- I samhällskunskap kan du analysera aktuella händelser med eleverna med fokus på aktiemarknaden för att hjälpa eleverna att bättre förstå hur händelser påverkar ekonomin. Vid en aktuell konflikt kan de till exempel aktivt försöka köpa aktier i länder som är berörda av situationen.
- Aktiemarknaden kan hjälpa eleverna att bättre förstå hur olika ideologier fungerar och hur de kan bidra till ekonomisk tillväxt inom vissa branscher. Särskilt när länder genomför politiska reformer baserade på ideologier som hjälper eller skadar vissa branscher.
- Eleverna kan se en tydlig effekt av vissa marknadsföringsstrategier genom testköp av aktier med till exempel nya reklamkampanjer i åtanke.
- Eleverna kan prova hur handelsteorier fungerar i verkligheten, till exempel genom att se hur ett kanadensiskt företag handlar med Europa.
- I ett större perspektiv kan eleverna köpa aktier baserat på sin kunskap om världen som helhet. Till exempel kan de både se tillväxten i realtid och hur ny teknologi kan förändra det ekonomiska klimatet och skapa nya typer av företag.
Här är två exempel på hur vi använder aktiemarknaden i vår undervisning:
- I samhällskunskap för att förstå omvärlden.
Aktiemarknaden kan ge eleverna en förståelse för globalisering och för hur händelser i en annan del av världen kan påverka oss här. Det kan hjälpa eleverna att förstå hur den kunskap de får i skolan kan användas till många viktiga aspekter i den verkliga världen senare.
Vi har bland annat arbetat med att försöka förstå internationell handel inom olika handelsteorier. Här har vi gett eleverna möjlighet att köpa och sälja aktier på aktiekampen.se, baserat på den kunskap vi har fått. Denna kunskap har kommit från utvecklingen i samhället, varefter vi har utvärderat elevernas val.
- Tvärvetenskapligt på företagsekonomiska kurser.
På vår företagsekonomiska kurs har vi också arbetat mycket med aktiemarknaden. Här har vi veckovis eller månadsvis skapat spel på aktiekampen.se, där vi har integrerat kunskap från undervisningen om exempelvis nyckeltal, och perspektiverat det till verkligheten utifrån kursernas utveckling. När vi använder element från verkligheten och ger dem en visuell utveckling, ger det eleverna en känsla av att kursen faktiskt är relevant för dem och att det de lär sig inte bara är slumpmässig kunskap.
Spel och lek ger motivation.
Vårt material är inte längre frånkopplat från verkligheten, som många elever annars hade upplevt tidigare. De har nu en annan förståelse för hur deras inlärning är relevant för dem på olika sätt. Några av eleverna har slutat med förluster, medan andra har gjort vinster. Även här kan eleverna ta med sig kunskap och använda den i den verkliga världen.
Genom att ta in aktiemarknaden i undervisningen och kombinera det med Aktiekampen.se, har vi fått en mycket effektiv metod för att återfå motivationen bland eleverna. Projektet har varit med och lärt eleverna hur de saker de lär sig i skolan kan användas för att förstå olika element från den verkliga världen – i detta fall aktiemarknaden. Detta har lett till att en grupp av eleverna har funnit en ny form av motivation, som är kopplad till verkligheten.
Vår integration av investeringsspelet har alltså haft precis den effekt vi behövde för att motivera eleverna i undervisningen.