Aktiekampen kan vara ett användbart verktyg för undervisning i samhällskunskap på grundskolan och gymnasiet. Tillsammans med adjunkt i samhällskunskap på lärarutbildningen, Daniel Panduro, har vi formulerat fem bra råd som kan hjälpa dig som lärare att skapa ett roligt och spännande förlopp för dina elever.
Samhällskunskap på grundskolan och gymnasiet utmanas i stor utsträckning av att ekonomi för många skolelever verkar avlägsen och svår. Aktier är en viktig del av samhällets ekonomiska struktur, men det är svårt för eleverna att förstå.
Genom spel, där eleverna får direkt erfarenhet av aktiehandel, kan Aktiedysten bidra till att göra mycket teoretiska och abstrakta begrepp som aktiehandel, det ekonomiska kretsloppet, riskhantering, avkastning och courtage mer konkreta och därmed lättare att förstå för eleverna.
Spelelementet hjälper samtidigt till att fånga elevernas intresse och ger möjlighet att prata om aktier med eleverna på ett helt nytt sätt. Du kommer förmodligen att märka att fler av dina elever kommer att spendera en del av sin fritid på att följa aktiemarknaden.
Det är viktigt att påpeka att vi inte använder aktiedyst för att alla elever ska bli aktiespekulanter. Vi använder aktiedyst för att eleverna ska få en förståelse för att återinvestera en del av de pengar man tjänar kan vara en inkomst och att det också är ett verktyg för att fördela samhällets resurser till rätt företag.
Men hur ska du som lärare gå tillväga om du överväger att använda aktiedysten.dk i undervisningen? Här kan du läsa fem bra råd som kan hjälpa dig att få det bästa möjliga förloppet med aktiedysten i samhällskunskap.
Råden är skrivna i samarbete med Daniel Panduro, adjunkt i samhällskunskap vid Köpenhamns Professionshøjskole.
1. Förklara för eleverna vad aktier är.
Aktiekampen.se är särskilt användbart i samband med en ekonomiinriktad undervisning i samhällskunskap. Aktiedysten rekommenderar att du som första steg, innan du startar ett spel med eleverna, avsätter tid för att förklara de grundläggande och viktigaste begreppen inom aktier.
Om du inte gör det riskerar du att eleverna slumpar till sig investeringar i godtyckliga aktier. Det kanske är roligt för eleverna, men det är inte syftet med övningen. Det finns ett lärandeperspektiv och ett myndigandeperspektiv i att spela aktiedyst.
Du kan som utgångspunkt använda två eller tre veckor för att förklara dynamiken på aktiemarknaden, men det är upp till dig hur djupt du vill gå. Hur lång tid som är meningsfull att använda beror också på vilka elever du har. Vissa elever har redan en förståelse för aktier på grund av att deras föräldrar investerar. För andra är det mer främmande, och där behöver du avsätta mer tid.
I samband med uppstartsfasen kan du med fördel visa en film som förklarar aktiemarknaden, besöka en bank eller bjuda in en expert (t.ex. en bankanställd) till klassen som kan berätta om några av de överväganden som görs vid aktiehandel. Du kan hitta lämpligt videomaterial på mitCFU.
Det är viktigt att sätta in eleverna i aktier innan du börjar med spelet, men det är också viktigt att låta dem få praktisk erfarenhet av aktiehandel innan du verkligen fyller på med teori. Aktier är förknippade med risk i den verkliga världen, därför rekommenderar vi att du under förloppets gång genomför löpande lärmoduler där du introducerar eleverna till nya begrepp och funktioner på marknaden.
2. Förloppet ska vara tillräckligt långt
Hur lång tid bör man avsätta för ett förlopp med aktiedysten?
Vi rekommenderar att du avsätter mellan tre och sex månader för ett spel. Två veckor är inte tillräckligt för att verkligen förstå rörelserna på aktiemarknaden.
Det är dock viktigt att det finns ett slutdatum för spelet. Eleverna ska helst ha något att se fram emot, och det tillför mycket till spelet och elevernas motivation att det utses en vinnare till slut.
Det kan vara en bra idé att göra ett diplom eller annan fysisk belöning till vinnaren.
3. Följ spelet och hjälp dina elever att analysera resultat
Sex månader är lång tid i kontexten av ett skolår. Därför behöver du inte använda 45 minuter i varje modul för att prata om Aktiedysten.
Du kan istället göra det till ett fast inslag i undervisningen, där du i början eller slutet av varje modul använder fem eller tio minuter för att titta på ställningen. Genom att regelbundet kontrollera ställningen får eleverna också ett extra incitament att anstränga sig och samtidigt reflektera över varför de handlar med specifika aktier.
Om du inte kollar ställningen regelbundet finns det risk för att vissa elever ger upp eftersom de inte kan överblicka det.
När du öppnar ställningen kan du titta efter om det har varit några anmärkningsvärda rörelser bland eleverna som du kan fokusera på.
Du kan till exempel framhäva en elev som har klättrat flera placeringar i ställningen under den gångna veckan. Fråga eleven vad hon gjorde för att åstadkomma denna förändring. Vad var övervägandena bakom de köp och försäljningar av aktier som fungerade bra? Finns det några händelser i världen som har påverkat att vissa aktier har stigit eller sjunkit? Det handlar om att stödja eleverna i att göra investeringsanalyser på en grundläggande nivå.
Hjälp dem att hitta bra förklaringar till varför det har gått som det har gått.
Efter de fem till tio minuterna kan du fortsätta med den planerade undervisningen.
4. Ge eleverna tillräckligt med medel att spela med
Nu har du fått några råd om hur du kan bygga upp förloppet. Men hur ska du ställa in spelet så att eleverna har de bästa förutsättningarna för ett roligt och lärorikt förlopp?
När du ska besluta hur mycket medel eleverna ska ha att handla för i ert spel är det viktigt att du ger dem tillräckligt. En del av övningen ligger nämligen i att prova en mängd olika aktier och ha en relativt bred portfölj, så att eleverna kan följa med i så stor del av marknaden som möjligt.
Om du ger dina elever relativt få medel kan de bara köpa ett fåtal aktier, vilket ger en dålig spelupplevelse.
Du kan med fördel tilldela varje elev en miljon kronor att handla för. Det är också lite roligt att ge sina elever en miljon kronor. Hur mycket eleverna exakt ska ha att handla för får du själv bedöma, men det är nödvändigt att det finns några nollor med.
5. Begränsa marknaden
Till sist är det viktigt att du som lärare avgränsar möjligheterna i spelet så att det inte blir för överväldigande för eleverna. Du kan till exempel ställa in spelet så att du i denna aktiedyst endast kan köpa svenska och amerikanska aktier.
Du kan med fördel använda den svenska och amerikanska marknaden, eftersom de flesta är bekanta med dessa, men det kan vara att det finns andra marknader som passar bättre för dina elever.
Det är viktigt att du som lärare inte arbetar med en marknad som du inte själv förstår. Särskilt kryptovaluta-marknaden är mycket volatil (har stora prisfluktuationer). Man bör därför vara mycket försiktig om man sätter sina elever att arbeta med krypto.
Aktiedysten kan också användas i matematikundervisningen för att lära sig exempelvis procent, statistik, tolkning av grafer m.m. Om du har konkreta idéer om hur man kan använda Aktiedysten.dk för att lära matematik är du välkommen att skriva till msdatkompress.dk.
Disclaimer:
”Innehållet på denna sida är endast avsett som information och ska inte uppfattas som handelsrådgivning. Konkreta investeringar eller transaktioner som görs till följd av innehållet på sidan eller i våra förlopp och webbinarier sker på egen risk och utan ansvar för Aktiedysten. Du bör alltid söka rådgivning om du inte förstår risken.”