Tidigare var det kanske bara Wall Street-bankerna och folk i fina kostymer som tänkte på ekonomi och investeringar. Men nu har en internatskola på Fyn tagit saken i egna händer och satt ekonomi på schemat! Hur kom det sig, och varför är det viktigt att lära sig om ekonomi i ung ålder? Läs vidare för att ta reda på det!
Förälskad i matematikämnet – Även på rasterna!
Kerteminde Efterskole ligger i en idyllisk stad på Fyn, med mycket havsutsikt och natur. Men det är inne i klassrummet vi hittar en intressant historia. Här har vi pratat med Christoffer Bondo, som är lärare på internatskolan och som har varit med och skapat ett roligt och kreativt sätt att undervisa unga om ekonomi. Men inte nog med det, på Kerteminde Efterskole har de inte bara lärt sina elever om budgetar och sparande, de har också gett dem en chans att prova på aktiemarknaden.
”Ekonomi är på schemat eftersom det är extremt viktigt att de unga får en inblick i ekonomi, budget och sparande. Och vi märker på eleverna att de är helt FASCINERADE när vi sätter fokus på det, eftersom de kan relatera det till deras egen verklighet. En av eleverna, som saknade motivation till matematik, sade till och med att det är första gången som matematik ger mening för honom.” säger Christoffer Bondo.
Det var en gång…
Så börjar många bra sagor, och det är kanske att dra det för långt, men inte desto mindre, låt oss börja från början, för vem vet, kanske borde ekonomi också finnas på schemat hos er.
Christoffer Bondo hade själv ett växande intresse för privatekonomi och investeringar och ville lära sig mer om ämnet. Han beslutade sig för att ta initiativ till ett mysprojekt med eleverna, där de kunde lära sig om det tillsammans. Projektet var så framgångsrikt att det nu blivit en fast del av skolan, där alla årskurs 10-elever deltog i januari månad i år med cirka 24 elever i varje klass.
Bondo säger: ”Jag hade länge haft ett intresse för att lära mig mer om privatekonomi och aktiemarknaden, så jag tänkte att det skulle vara en rolig och lärorik aktivitet att göra med eleverna. Jag ville lära mig det tillsammans med dem och se hur det skulle gå. Och det gick verkligen bra.”
Projektet med undervisning i ekonomi blev så populärt bland eleverna att det beslutades att göra det till en fast del av skolans undervisning, och här är aktiemarknaden också med.
Bondo berättar: ”Det var helt tydligt att eleverna var verkligen engagerade och intresserade av sin ekonomi. De ställde många frågor, och vi hade många bra samtal och diskussioner. Därför beslutade vi oss för att göra det till en fast del av vår undervisning, eftersom det är så viktigt för eleverna att lära sig om.”
Investering är en viktig del av ekonomin – även för unga!
Kerteminde Efterskole har framgångsrikt hittat ett sätt att undervisa i ekonomiska ämnen, och här inkluderar de även investeringar på tavlan.
”Aktier och investeringar är en viktig del av ekonomin, och med aktier kan eleverna se deras tillväxt och utveckling på Aktiedystens spelplattform. Med aktiemarknaden finns det många saker som ger anledning till att ha bra samtal med eleverna om deras val och riskprofil,” säger Christoffer Bondo.
”Här har jag som lärare gjort en del för att sätta fart på konkurrensen, och det har verkligen fungerat. Plötsligt har man elever som sitter och diskuterar ekonomi, investeringar och liknande under sina raster. Det är inte vardagsmat för ett skolämne som matematik att det även känns roligt på rasten,” säger Christoffer Bondo.
4 bra tips från Christoffer för dig som också vill sätta investering på schemat:
Bondo har använt Aktiedysten för att gamifiera undervisningen och få ännu fler elever att bli intresserade av ämnet. Aktiedysten är en spelplattform där eleverna kan prova på aktiemarknaden med fiktiva pengar. Men hur kommer du igång?
- Ge dig in och prova, det är enkelt.
- Kom ihåg att diskutera risktolerans och ekonomi så att eleverna förstår dynamiken.
- Gör det roligt, skapa en vänskaplig tävling mellan varandra där det finns utrymme för att lära sig av sina misstag.
- Se till att delta själv; det ger bara eleverna mer motivation att ha sina lärare som motståndare.