Lektioner för grundskolan

  • Utvecklade av lärare och resurspersoner från skolvärlden
  • Engagerande och spelbaserat lärande för eleverna
  • En scenariedidaktisk ämnestävling
  • Ekonomisk medvetenhet och ansvar som samhällsmedborgare

Martin Exner 

- lärare och it-didaktisk konsult

"Här kan eleverna göra misstag och förstå utan konsekvenser för deras privatekonomi"

Jag har skapat denna kursplan med tanke på att det ska vara roligt för eleverna att utveckla sin kritiska förmåga att förstå hur "money makes the world go round". Med det sagt har jag designat en undervisningsplan som också ställer höga krav på klassen. Eleverna måste använda mycket kognitiv kraft när de till exempel ska göra teknisk analys av en aktie. Och de måste vara skickliga på att arbeta tillsammans. Annars faller projektet platt. Som lärare måste du alltså vara redo att fånga upp dem, men du behöver ingen särskild kunskap om aktier i förväg.


I grupper ska eleverna bilda sitt eget investeringsbolag och få portföljen att växa. Men under kursens gång ska de också konfronteras med sitt medansvar som investerare: Hur och med vad bidrar företagen i deras portfölj till att skapa en bättre värld? I grupperna intar eleverna rollen som kapitalförvaltare som måste stå till svars för hur de investerar andra människors pengar på ett hållbart sätt. Kursen är utformad för att utveckla elevernas ekonomiska bildning och rusta dem för att ta ansvar som samhällsmedborgare med en kritisk förmåga att förstå världen ur aktiemarknadens perspektiv.

Betygsnivå: Grundskola
Ämnen: Matematik, samhällskunskap, svenska
Varaktighet: 5-10 lektioner

Se kortfattad kursbeskrivning

Syfte

Forløbet skal give eleverne indblik i økonomiske forhold, så de er bedre rustet, når skal træffe ansvarlige økonomiske beslutninger.  De skal også blive bevidste om investorers og virksomheders ansvar for sociale forhold og bæredygtighed. 

Innehåll

Eleverne lærer grundbegreber om risiko, analyser og etiske overvejelser forbundet med investering. I grupper skal de i realtid passe en fiktiv aktieportefølje og i et sikkert miljø drage erfaring med aktiemarkedet.

Metod

Klassen skal bruge Aktiedysten til at simulere et investeringsselskab. - altså en slags rollespil. De finder på navn, logo, m.v. til selskabet og udfylder en ”forretningsplan”. Gennem gennem en slags personlighedstest opretter de deres risikoprofil med deres "etiske kompas" udstikker de en bæredygtighedskurs for deres investeringer.

Material

Eleverne skal bruge de interaktive redskaber i værktøjskassen: Videokurset, AktieQuizzen, Det etiske kompas og Risikoprofilen. Til rollespillet skal de udfylde skabelonen til deres forretningsplan. Til selve undervisningen skal de bruge dokumenter og regneark, som kan downloades her. Selve Aktiedysten er den bærende ressource gennem hele forløbet.

Evaluering

Kvantitativt evaluerer eleverne gennem en "investeringsrapport", som vurderer hvordan gruppens investeringer er gået og om de har opfyldt deres strategi . Kvalitativt evaluerer eleverne i deres "ledelsesberetning". Her sætter de ord på, hvordan selve forløbet har været og hvad de er blevet klogere på.

Processen är utformad för dig som lärare, och vi hoppas att du får en fantastisk upplevelse med dina elever.

Om du har input till materialet eller behöver hjälp är du alltid välkommen att kontakta oss på info@aktiedysten.dk.